dinsdag 31 maart 2015

De bonuscultuur

stop de graaiers!
Bij een aantal grote bedrijven, waaronder multinationals,  is onder mijn leiding het bedrijfsresultaat verbeterd. Met succes. Ik kreeg daar geen bonus voor. Alleen mijn salaris. In sommige gevallen kreeg ik een aandenken. Zo heeft een bedrijf voor mij een boom geplant ergens in een Afrikaans land. Ik kreeg ook een keer een fles wijn (heb ik later weggegeven) en een miniatuur van een ketel waarin bier werd gebrouwen. Het duurste afscheidscadeau was een (kwik) meter om de carburateurs van vier cilinders te synchroniseren. Bij de andere van de 25 bedrijven kreeg ik een dankwoord en een warme handdruk. Een keer een schop onder mijn kont, nadat ik de opdracht binnen tijd en budget had opgeleverd en als toegevoegde waarde nog enkele adviezen op beleids- en strategisch niveau had uitgebracht. Soms speelde ik wel met het fenomeen bonus. Dat was wanneer ik de opdrachtgever aan het denken wilde zetten. Zo wilde een directeur de kosten met bijna een miljoen per jaar verlagen. In dat geval eigenlijk een klusje van niets, als je je gezond verstand gebruikt. Ik zei op (gespeelde) gretige toon : "Dat kan, maar dan krijg ik daar 10% van!" Meneer had direct door dat het waarschijnlijk een eenvoudige oplossing was en zei na het weekend dat hij dat zelf voor elkaar ging boksen. En dat lukte hem ook. Het is zelfs voorgekomen dat een investering van bijna 5 miljoen gulden binnen 2 jaar werd terugverdiend, dankzij mijn project. Ook daar heb ik zelf nooit een bonus voor gekregen. Waarom niet? Gewoon, omdat het nu eenmaal mijn werk was.
Zo kijk ik ook tegen al die grote graaiers aan. Ze doe eigenlijk gewoon hun werk en toch worden ze er fors extra voor betaald. Zelfs als hun taak inhoudt dat de organisatie moet afslanken. Dan krijgt een groot aantal medewerkers (vaak collega's!) ontslag en meneer een forse bonus. Vaak met als drogreden : dat hebben we zo afgesproken. Nou, dan maak je voortaan die afspraken maar niet meer. Dan kan dat geld gebruikt worden om de ontslagen medewerkers aan een nieuwe baan te helpen en tot die tijd gewoon door te betalen. Maar ja, de mensen die over bonussen gaan houden elkaar graag de financiële hand boven het hoofd. Wat dat betreft zijn het net politici.