zondag 1 maart 2015

Aan de slag bij Heineken

Omdat de heerlijk helder brouwerij geen zaken wilde doen met mijn eenmanszaak, besloot ik in 1996 te kiezen voor een tijdelijk dienstverband van twee jaar. Ik kon bij Heineken een opdracht uitvoeren als projectmanager / informatieanalist. Volgens het toenmalig hoofd Automatisering moest ik een verouderd servicesysteem vervangen. Dat klonk mij wat vreemd in de oren, omdat elk systeem een proces ondersteunt en/of uitvoert. De vraag rees bij mij : wat is er met het proces aan de hand? Voor het antwoord ging ik op zoek in de organisatie.
Gesprekken met de feitelijke eigenaren, vallend onder de commerciële directie, leverde een heel ander beeld op.  Zij wilden de serviceorganisatie efficiënter en effectiever maken, zodat ze winstgevend zou worden. Die doelstelling vertaalde ik in een projectnaam : HEROES. Een afkorting van HEROriëntatie Exploitatie van de Serviceorganisatie.
Het eerste jaar hield ik me bezig met een groot vooronderzoek en de selectie van een pakket. Men wilde per se niet iets zelf ontwikkelen. Het jaar daarop stond in het teken van het gereedmaken van de organisatie en de invoering en het gebruik van het geselecteerde pakket, MXP. De gebruikers waren zo'n 120 monteurs, die tapinstallaties installeerden en onderhielden. Hun wagenpark werd voorzien van een blackbox, die gekoppeld werd aan een laptop. De auto's konden alleen rijden
Ondertekening contract MXP
wanneer er sprake was van een opdracht. Er kwam een nieuw logistiek concept en een nieuwe beschrijving van de Administratieve Organisatie. Er werden uitgebreide testen gedaan met verbindingen tussen de laptops en de regionale kantoren ten behoeve van de uitwisseling van informatie over en weer. Omdat het KPN netwerk erg veel grijze vlekken kende, koos men voor een verbinding van Ram Mobile Data. Tot grote ergernis van KPN, dat mij zelfs van onzorgvuldig handelen beschuldigde. KPN beweerde dat ik nooit met hun vertegenwoordigers gesproken had. Gelukkig hield de receptie alle bezoeken bij en kon ik aantonen dat KPN wel degelijk diverse keren bij mij op bezoek is geweest, zoals in mijn eigen rapportage werd vermeld. Daarin stonden ook de omissies van hun mobiele netwerk keurig vermeld.
De opdrachtgever wilde een totaal-oplossing, maar de automatiseringsafdeling wilde dat niet. Ik kwam zodoende wat klem te zitten. Maar dat mocht de pret niet drukken. Het proces werd behoorlijk dicht getimmerd, zodat van materiaal- en/of tijdverlies nauwelijks nog sprake zou zijn. Uitgangspunt : monteurs moeten sleutelen en niet rondrijden.
In de regio Zuid ( 's-Hertogenbosch) werd het nieuwe systeem uitgerold. Toen bleek dat het daar naar behoren functioneerde, werd het ook in de overige regio's geactiveerd. Twee jaar na mijn vertrek werd ik uitgenodigd om naar de landelijke werking van het onder mijn supervisie geselecteerde en geïmplementeerde informatiesysteem te komen kijken. Dat heb ik als een compliment ervaren.