Gesprekken met de feitelijke eigenaren, vallend onder de commerciële directie, leverde een heel ander beeld op. Zij wilden de serviceorganisatie efficiënter en effectiever maken, zodat ze winstgevend zou worden. Die doelstelling vertaalde ik in een projectnaam : HEROES. Een afkorting van HEROriëntatie Exploitatie van de Serviceorganisatie.
Het eerste jaar hield ik me bezig met een groot vooronderzoek en de selectie van een pakket. Men wilde per se niet iets zelf ontwikkelen. Het jaar daarop stond in het teken van het gereedmaken van de organisatie en de invoering en het gebruik van het geselecteerde pakket, MXP. De gebruikers waren zo'n 120 monteurs, die tapinstallaties installeerden en onderhielden. Hun wagenpark werd voorzien van een blackbox, die gekoppeld werd aan een laptop. De auto's konden alleen rijden
Ondertekening contract MXP |
De opdrachtgever wilde een totaal-oplossing, maar de automatiseringsafdeling wilde dat niet. Ik kwam zodoende wat klem te zitten. Maar dat mocht de pret niet drukken. Het proces werd behoorlijk dicht getimmerd, zodat van materiaal- en/of tijdverlies nauwelijks nog sprake zou zijn. Uitgangspunt : monteurs moeten sleutelen en niet rondrijden.
In de regio Zuid ( 's-Hertogenbosch) werd het nieuwe systeem uitgerold. Toen bleek dat het daar naar behoren functioneerde, werd het ook in de overige regio's geactiveerd. Twee jaar na mijn vertrek werd ik uitgenodigd om naar de landelijke werking van het onder mijn supervisie geselecteerde en geïmplementeerde informatiesysteem te komen kijken. Dat heb ik als een compliment ervaren.