vrijdag 31 mei 2013

Honda met slipje -2-

De onderdelen voor de reparatie van de koppeling van de CBX heb ik keurig ontvangen. De set was helaas niet compleet. Ik heb verzuimd ook een pakking te bestellen voor het dekseltje waar de krukas achter zit. Dat moet ook verwijderd worden, als ik het koppelingshuis wil demonteren. Aan de andere kant had ik de leverancier uitgelegd wat ik ging doen en hem gevraagd welke onderdelen ik daarbij nodig zou hebben. Dus samen hebben we iets over 't heufd gezien. Geen ramp, ik heb ook nog vloeibare pakking.
Eerst heb ik de laptop in de garage geïnstalleerd. Daarop staat namelijk de digitale versie van het werkplaatshandboek van de CBX.  Ja, ja, een computer in de werkplaats!
Conform de handleiding heb ik de nieuwe koppelingsplaten in een oliebad gelegd. Terwijl de kurken platen de olie opzogen, begon ik met het demonteren. Ik was al snel klaar, want ik kreeg de moer van het koppelingshuis niet los. Eigenlijk kwam ik twee extra handen tekort, want ik moest de krukas tegenhouden met een steeksleutel en de moer losdraaien met een dopsleutel. Na enig gezwoeg ben ik op de fiets gesprongen en naar mijn vriend Rob gereden. Die was net begonnen aan een Hyundai, maar was wel zo aardig om toch even te komen helpen. Rob had een sleutel met een extra lang handvat, zodat hij dankzij Archimedes met weinig kracht en een kleine beweging een zwaar iets in beweging kon brengen. De moer draaide weliswaar, maar raakte niet los. Ik was in elk geval weer een stapje verder. Nu nog de oorzaak en de oplossing achterhalen. Ik snapte er zelf niets van. Rob ging weer naar zijn Hyundai. Bedankt, Rob! Daarna even zoon Ben gebeld. "Als de hele as meedraait dan zijn die platen behoorlijk versleten, of de versnelling draait mee", gaf hij als reactie. Wat ik al vermoedde werd door hem bevestigd : "Even een luchtsleutel erop zetten!" Oké, dus nu een luchtsleutel regelen.