vrijdag 17 mei 2013

Pinksteren en Wodka

1963 Pinksteren op Curaçao
Er was een tijd dat ik mijn vrije dagen en vakanties heel zorgvuldig moest plannen. Ik had er niet zoveel, 24 of zo, want meer dagen vrij zou het bedrijf te veel omzet gaan kosten. Dat is een regelrecht gevolg van het verhuren van personeel op uurbasis. Of wel mijn bestaan als melkkoe. Al ben ik er zelf niet slechter van geworden.
Met Pinksteren was het zaak om de vrijdag ervoor al vrij te nemen. Dat betekende niet alleen 4 dagen vrij, maar ook een rustiger dag van vertrek naar de locatie voor een korte vakantie. Als ik het woord Pinksteren hoor, zie ik weer mensen met een vlammetje boven het hoofd. Een jeugdherinnering van de Zondagsschool. Veel mensen weten niet van de herkomst van Pinksteren. Sommigen refereren aan Zandvoort, waar met Pinksteren autoraces werden en wellicht nog worden gehouden. De rest weet alleen dat ze vrij zijn. Zij geloven alleen in die vrije dag. En toch zijn er ook mensen die een hekel hebben aan het weekend. En helemaal een lang weekend, zoals met Pinksteren en Pasen. Voor hen een tip. Begin vrijdag voor Pinksteren aan een Wodka dieet. Je schijnt daarvan 3 dagen in een week kwijt van te raken. Proost!