zaterdag 25 mei 2013

Katwijk aan Zee -2-



Princestraat
Na de bomschuit en de vuurtoren te hebben bekeken, ben ik richting de oude kerk gewandeld. Helaas mocht ik niet de kerk in, tenzij ik daar voor kerkelijke activiteiten moest zijn. Zo stond nadrukkelijk op het bord vermeld. Hoewel de kerkdeur openstond heb ik me aan de kerkelijke boodschap op het bordje gehouden. Op het pleintje pal naast de kerk lag een aantal vissen op straat. Prachtige kunstwerken overigens. Er was ook een bassin met soortgelijke kunstwerken, waarvan het water op bepaalde momenten flink tekeer gaat.
Ik stak de straat over en bevond me aan het begin van de Princestraat. Als eerste blikte ik naar de plek waar het restaurant zich bevond. Dat was op een hoek (op de foto het pand met het zwarte pannendak). De ingang van de keuken bevond zich in het smalle gangetje naast het pand. In dat gangetje parkeerde ik de bromfiets. In het pand bevindt zich nu een bank. Eerlijk gezegd heb ik geen enkele keer een 'o ja!' moment gehad toen ik door die straat wandelde. De boekhandel die zich tegenover het restaurant bevond aan de andere kant van de straat is er niet meer. Net als de Chinees een paar deuren verder van het restaurant verwijderd. Het straatbeeld in niet meer typerend voor het oude Katwijk. Het is veranderd in een algemeen Hollands straatbeeld met veel winkels van bekende winkelketens. Ik weet niet in hoeverre de automaten op de zondag nog buiten werking worden gesteld. Dat was in de jaren 60 nog wel zo. Ook de Voorstraat, aan het begin van de Princestraat, herkende ik nauwelijks terug. Hoewel, bepaalde panden wel. En natuurlijk het grote pand van Hotel Noordzee aan de boulevard. De Voorstraat is wel een gezellige winkelstraat gebleven. Lekker knus.