vrijdag 31 mei 2013

Naar Roemenië

Veertig jaar na dato hoop ik terug te keren naar Roemenië. Natuurlijk is het een weerzien met mijn Roemeense vrienden die in 2009 hier geweest zijn. Maar er is meer. Ik zou ook heel graag de moeder van Olga terug willen zien. Ze is twee weken lang heel lief voor mij geweest en ze woont nog steeds in het zelfde huis in Pecica. Het dorpje zou inmiddels erg veranderd zijn. Ik heb geprobeerd een vlucht te boeken naar Arad, de plaats waar Olga en haar familie woont. Maar dat was een moeilijk verhaal. Dus kwam ik terecht in Timisoara, de universiteitsstad waar in december 1989 de val van de Roemeense dictator Ceausescu werd ingeluid. De stad ligt ongeveer 50 kilometer van Arad, dus dat valt nog te overzien.
De vluchten naar de universiteitsstad gaan alle via de hoofdstad Bucarest.  Daar moet ik even overstappen in een Roemeens vliegtuig voor de binnenlandse vlucht naar Timisoara.