maandag 6 mei 2013

Heerlijk gezeik

Nog niet zo lang geleden las ik ergens, dat een Zweeds gemeenteraadslid mannen via een wet wil verbieden om staande te plassen. Het eerste wat ik dacht was : "Wat een gezeik!" Hij, ja wel het was een 'man', vindt dat mannen zo beter rekening houden met de vrouw. Je kent het vast wel : Heren doe de bril omhoog, de vrouwen zitten ook graag droog. Ik ben nog nergens een bordje tegengekomen met de tekst : Dames, doe de bril weer omhoog, anders zit je straks niet droog. Over hoffelijkheid hoef ik het niet te hebben, want die is sinds de jaren 60 aan het uitsterven. Vrouwen zijn tegenwoordig toch mans genoeg om zelf de bril omhoog te doen? En anders kopen ze zo'n plastuit (een soort trechtertje) waarmee ze staande kunnen urineren. P(l)ast wat mij betreft allemaal beter bij de emancipatie van de vrouw.
Er zijn culturen waar vrouwen net als mannen staande urineren. Gewoon de beentjes wijd en de sluisjes open zetten. Er zijn Afrikaanse landen waar op verbodsborden tegen wildplassen een vrouw staat afgebeeld. Die vrouwen dragen vaak lange gewaden of rokken. Ik zeg het maar even. Het schijnt ook zo te zijn, dat vrouwen net als mannen ook staande kunnen urineren. Fysiek schijnt dat geen enkel probleem te zijn. Waarom ze toch gaan zitten weet ik niet.
Er wordt gezegd dat zittend urineren voor mannen beter zou zijn voor de prostaat. Dat mag dan zo zijn, maar het is bere slecht voor het imago en de penis. Want beide lopen een deuk op. De man omdat hij van nature een staande plasser is. De penis omdat ie naar beneden gebogen moet worden en dat lijkt mij niet gezond. Doe je dat niet, dan spuit de urine tussen de bril en pot tussen je knieën naar voren. Staande plassen is mannelijk. Wat is er nou fijner dan het geklater van je eigen straal urine te horen? Te kunnen mikken op dingen die in urinoirs zijn gegooid of geplakt? Ik heb wel eens een collega gehad, die het hele toilet onder sproeide. Net of ie zijn slurfje stond rond te slingeren tijdens het plassen. Hij vertikte het de boel weer schoon te maken.
Als mannen zittend plassen,  levert dat minder gespetter op (als je hem ombuigt), zodat het toilet schoner blijft. Tenminste, als de vrouwen hun tampons en maandverband ook eens netjes zouden opruimen en iedereen de handen wast.
Wij mannen waren thuis in de meerderheid. En toch gingen we zitten als we moesten plassen. Dat was ons verzocht. Niet dat we dat altijd deden. Soms moet je gewoon gehoor geven aan je oerinstinct, je geval stevig in de hand nemen, richten, spuiten, spetteren en klateren. Yeah!