woensdag 22 mei 2013

Wij, mannen

De laatste tijd, ik zou niet weten waarom, heb ik me meer of beter nog meer verdiept in de relatie tussen een man en een vrouw. Van mezelf weet ik, dat ik tamelijk oplossingsgericht ben. Oplossen en klaar is Willem. De ander is er helemaal niet klaar mee, maar dat komt omdat ik telkens weer vergeet dat vrouwen heel anders denken en doen dan mannen.
Volgens deskundigen willen wij mannen altijd problemen oplossen. Ik zou niet weten wat daar verkeerd aan is. Maar goed, ik ben geen deskundige.Volgens deskundigen is de leefwereld en denkwijze van mannen als ik als volgt :
"Een man wil doelen bereiken. Dat is belangrijk, want zo kan hij tonen dat hij over vaardigheden beschikt en bekwaam is om met allerhande problemen om te gaan. Als hij een probleem oplost, zal hij een zelfvoldaan en goed gevoel krijgen. Het is heel belangrijk dat hij het probleem alleen oplost. Het zou een teken van zwakte kunnen zijn als hij voor het minste hulp zou vragen Een man kan heel moeilijk omgaan met ongevraagde adviezen en opbouwende kritiek. Hij ervaart dat als een persoonlijke aanval en denkt dat zijn vrouw bij hem een gebrek heeft geconstateerd dat even gerepareerd moet worden. Er is één uitzondering: als de man weet dat het probleem een oplossing vereist die boven zijn mogelijkheden ligt, zal hij(als hij niet eigenwijs is) deskundige hulp inroepen. Vaak is dat een persoon voor wie hij respect heeft.
Een vrouw die over een probleem praat geeft aan een man een duidelijk signaal dat hij de bevoorrechte persoon is om in te grijpen en het probleem aan te pakken. Hij denkt ten onrechte dat een vrouw denkt als een man en hij begrijpt niet dat luisteren vaak voldoende is."

Zo, dat is nogal wat. Wel jammer dat dit geen verplicht leesvoer is voor stellen die een partnerschap willen aangaan. Ik ga me nog meer verdiepen in deze materie.