zondag 8 maart 2020

Vergeten historie

Gisteren, tijdens mijn bezoekje aan mijn lieve tante in Haren, kwamen we via allerlei omwegen terecht op de manier waarop Indo's door andere Nederlanders bekeken werden. Ja, Indo's zijn ook Nederlanders, al wisten / weten veel Nederlanders dat niet. Vandaar ook vragen als : "Waar heb je zo goed Nederlands leren spreken?" of "Jullie zijn toch Indonesiërs?". Zelf D66 'er Pechtold sprak over Indonesiërs in plaats van Indo's. Voor de niet-weters : een Indo komt uit Nederlands Indië. Een beetje erg dom van meneer P. Daar tegenover de vraag of beter de eis "U moet het u geleende bedrag (overtocht en huisvesting) binnen termijn x terugbetalen."
Je moet je voorstellen, dat bijvoorbeeld Brabanders geëvacueerd moeten worden vanwege een levensbedreigende situatie. Zouden die dan eerst ook een geldlening moeten afsluiten bij de overheid? Ik denk van niet. Zo zie je maar weer niet elke Nederlander wordt als een Nederlander behandeld. De geschiedenis lessen waren louter op Nederland en Europa gericht. Dat ervoer ik ook op Curaçao. Daar kreeg ik pas in  het laatste jaar van ons verblijf les in de Zuid Amerikaanse geschiedenis. Dat werd mogelijk vanwege de druk vanuit het onderwijs op de Antillen zelf. Hun voorouders waren immers niet de Batavieren. In dat schooljaar (1963) kreeg ik verhalen te lezen en te horen, die in Nederland niet in de geschiedenisboeken van school vermeld stonden. Nare verhalen, de zwarte bladzijden van de Nederlandse geschiedenis, over o.a. de West Indische Compagnie. Die situatie over de 'vergeten' historie, geldt ook voor de geschiedenis van Nederlands Indië. Die zwarte bladzijden worden de laatste tijd steeds vaker besproken. Binnen dat kader wordt de regering herinnerd aan gedane beloftes, die sinds 1948 nog steeds niet zijn nagekomen. Tja, dan ga je als Aziaat toch wel met scheve ogen naar zogenaamde (en echte) vluchtelingen kijken.