zondag 8 maart 2020

Sebo uit Portugal?

Volgens mij heb ik het niet eerder vermeld, al heb ik altijd gedacht van wel. In de informatie over de familienaam Sebo is twee keer beweerd, dat die naam oorspronkelijk uit Portugal afkomstig zou zijn. Andere informatie stellen uit Hongarije, maar toen was de naam nog Szabo. Ik werd daar gisteren even aan herinnerd, toen ik bij een Sebo op bezoek was. Mijn Portugees is niet meer wat het geweest is, maar ik ga toch proberen of ik met behulp van een Google vertaling in Portugal een zoekopdracht kan plaatsen.
Ik heb overigens wel gezien, dat de familienaam weliswaar ook in Portugal voorkomt, maar des te meer in het huidige Slowakije (ruim 1.200 registraties), Amerika (ruim 200) en Hongarije (ruim 150).  Ik neig dan toch richting oost Europa te denken voor wat betreft de oorsprong van de familienaam. Met de wetenschap dat in die periode (1500-1600) de landgrenzen totaal anders lagen o.m. vanwege de Habsburgse monarchie)