woensdag 25 maart 2020

Geen examens

Chr. Lyceum Visser 't Hooft
Eerlijk gezegd heb ik er decennia lang op zitten wachten. Op geen examen meer hoeven doen, maar het gemiddelde nemen van het afgelopen jaar of jaren. Velen hebben examenvrees of zijn zo zenuwachtig, dat het ten koste van hun normale presteren gaat. Dat heb ik zelf aan den lijve mogen ondervinden. Ik had voor bepaalde vakken goede tot zeer goede cijfers, maar op het examen raakte ik geblokkeerd. Met gevolg een aanzienlijk lagere cijfers tot onvoldoendes toe. Weliswaar geslaagd, maar niet met een cijferlijst die mijn gemiddelde prestatieniveau aangaf. Dat vond ik jammer. Er werd na het examen ook niet over gesproken, in de zin van : "Hoe kan dat Willem?" Zelfs niet door de betreffende docenten. Het feit dat ik geslaagd was telde zwaarder. Voor mij ook, hoor. Een systeem zonder eindexamen levert meer studerenden een diploma op.