woensdag 18 maart 2020

Als een kameleon

Racisme en discriminatie gaan hand in hand met het Coronavirus. Met name Chinezen hadden en hebben last van vervelende opmerkingen. Maar ook anderen met een Aziatisch uiterlijk. Ook hier in ons land. Ik haal maar mijn schouders op. Dat verschijnsel van pesten, discrimineren enzovoort ken ik. Tijdens de beruchte treinkaping werkte ik in Den Haag, in de Laan Copes van Cattenburch en reisde vaak met de trein en tram (lijn 9). In die periode was deze Indo voor bepaalde mensen een Molukker. Dus ben ik weer in de auto naar werk gegaan. Ik ben trouwens ook Marokkaan en Turk geweest. Zelfs een neger! Dat laatste was overigens in België, waar men het vreemd vond dat ik op kantoor werkte. Ik was tot grote verbazing van een paar Belgen bediende en geen arbeider. En voor de rest was ik een zwarte of een bruine. Maar nooit een Nederlander, terwijl ik hier geboren en getogen ben. Het is maar net wat er in bepaalde tijdsperiodes afspeelde en met wie ik te maken kreeg. Ik leek wel een kameleon. Haha! Ja, ik lach er nog steeds om. Dat soort opmerkingen doet mij over het algemeen weinig. Ze zeggen mij nog steeds heel veel over de mensen, die dat soort opmerkingen maken.