donderdag 19 maart 2020

In kleur

Afgelopen periode heb ik geprobeerd wat oude zwart-wit foto's te kleuren. Er zijn daar allerlei hulpmiddelen voor beschikbaar. Ik heb een paar tips gekregen. Ze werken op zich heel goed, ware het niet dat ik niet zo'n vaste hand meer heb. Niet vanwege de alcohol of de zenuwen hoor. Ik noem het maar ouderdomsvibratie. Dus ik ga geregeld over de schreef lijntjes. Als ik het resultaat bekijk, dan lijkt het net alsof kleinzoon Luuk (2) aan het kleuren is geweest. Haha! Sorry Luuk, opa maakt maar een grapje!
Gelukkig zijn er ook geautomatiseerde systemen beschikbaar. Ik stop er een oude foto in en zie er komt een gekleurde uit; in dit geval 3 oktoberfeest eind jaren 50 in Leiden. Gelukkig gebruikt men oude kleuren, zodat het niet verkeerd staat. Helaas is het nog niet zover, dat ik per deel kan aangeven in welke kleur het 'geschilderd' moet worden. Van veel foto's weet ik nog de kleuren van de kleding en de omgeving, vandaar. Dat neemt niet weg, dat zo'n foto na zo'n kleurbad best wel een stuk leuker geworden is. Hoe zonnig het moment of de dag ook was, het bleef tot voor kort grauw en grijs. Al zijn er ook foto's die met kleurpotloden ingekleurd zijn.