zondag 15 maart 2020

Superol en Superspoel

Decennia lang heb ik Superol tabletjes gebruikt als mond- / keelspoelmiddel. Opgelost in een glas lauw water even de mond en keel (gorgelen) spoelen. Ik deed het meestal als ik iets in mijn keel voelde kriebelen. Ik bedoel geen insect (ik reed op een motor), maar een koerier van een keelontsteking of verkoudheid. Het tijdig spoelen en gorgelen heeft mij altijd geholpen. Altijd, totdat de Superol tabletten uit de handel werden genomen. En zie daar : mijn eerste keelontsteking sinds jaren. Daarvoor in de plaats kwam de Superspoel tablet. Deze tabletjes zijn nogal kruimig en smaken anders. Ik mis tijdens het gebruik een bepaald prikkelend gevoel. Het gevoel van de kordate, heftige doch korte strijd die het spoel en gorgelspul aanging tegen de virussen en bacteriën in mijn keel. Ik voelde bijna dat ze gedood werden. Maar dat zal wel weer tussen mijn oren gezeten hebben. Hoewel, vaak waren de kriebels vrij snel verdwenen. Met de Superspoeltablet heb ik dat gevoel niet. Ze zijn dus niet alleen qua productie slap. Ik weet inmiddels dat de befaamde Superol tabletjes nog wel in poedervorm te koop zijn. Dat spul heet Oxichinolinesulfaat. Nu mijn laatste Superspoelpil ligt te wachten, ga ik maar dat poeder bestellen. Terug naar die goede oude tijd van de vechtlustige Superol.