maandag 3 maart 2014

Weer Koude Oorlog?

Hij is weer paraat....
Meneer Poetin grijpt direct na de Winterspelen zijn kans. Ik heb die man nooit vertrouwd. Het is en blijft immers een Rus. Aan de andere kant was zo'n ingreep te verwachten. Oekraïne wil graag bij de EU en ik en Poetin (in bewust gekozen volgorde) zien dat niet zo zitten. Vind ik de Russische inval erg? Nee en ja. Ja, omdat er weer allerlei spanningen optreden in de wereld. Het komt mij allemaal erg verwarrend over. Ik bedoel : in Oekraïne was een 'democratisch' gekozen regering. Die is niet meer, met morele steun van o.a. de EU. Want de EU steunt de voorstanders van het lidmaatschap. Of ze nu wel of niet 'democratisch' bezig zijn. Maar zodra Rusland een soortgelijk iets doet, breekt de hel los. Maar goed, dat is politiek en democratie.
Nee, omdat Oekraïne helemaal niet toe is aan een lidmaatschap van de EU. Het is een raar land met veel corruptie en weinig mensenrechten. Op naar weer een Koude Oorlog? Als dat nou per se moet, dan moet het maar. Onder één voorwaarde : als ie uit de klauw loopt, moet de kwestie dit keer in de VS uitgevochten worden en niet in onze achtertuin.