Nou, dat zijn er nogal wat. Ook hier in Lelystad. Een goede zaak dat Lelystad met de Provincie de fietspaden gaat controleren, maar begin als gemeente maar eerst even in eigen huis. In een aantal situaties is de boel nogal vreemd opgezet. In sommige gevallen zelfs levensgevaarlijk. Voor mij getuigt de voorgenomen controle van een wat vreemde volgorde van werken. Eerst hoofdfietspaden bekalken, dan de fietsknooppunten invoeren en als laatste bekijken waar onveilige situaties zich voordoen.
Een van de gevaarlijke situaties doet zich voor op de Middendreef, waar het fietspad, dat parallel langs de dreef loopt, de Tjalk kruist. Verkeer dat van de Middendreef afbuigt heeft voorrang op de rechtdoor gaande fietser. Zelfs voor het tegemoetkomend afslaand verkeer moet de fietser stoppen. Erg onlogisch.
Men heeft op de fietspaden in beide richtingen een voorrangsbord geplaatst, dat aangeeft dat fietser voorrang moeten verlenen aan andere bestuurders. De fietser is dus op de hoogte. Maar wie vanaf de Tjalk naar de Middendreef rijdt denkt (logisch) dat het fietspad onderdeel is van de Middendreef, een voorrangsweg. Dus men stopt voor de fietser en dus rijdt de fietser door. Maar het verkeer dat van de dreef afslaat rijdt soms ook door. Niet al het verkeer. Sommige bestuurders stoppen dan maar ook, anderen nemen voorrang. Met alle gevolgen van dien. Ik heb daar al geregeld gezien dat fietsers bijna omver werden gereden door afslaand verkeer. Verkeer op de rijbaan langs het fietspad, ziet namelijk wel een bord op het fietspad die aangeeft dat de fietser géén voorrang heeft. Begrijpen jullie het nog? Kortom : een gevaarlijke oplossing.
Gewoon de fietsers voorrang geven is het meest voor de hand liggend. Maar ga dat eens aan de bedenker met de vreemde verkeerskronkel in het hoofd uitleggen, want er zijn veel meer van die rare situaties hier in de stad waarin je als fietser je leven niet zeker bent. Om maar te zwijgen over voetgangers.