donderdag 6 maart 2014

Moet ik weer stemmen?

Moet? Nou ja, als ik niet stem, stem ik toch. Dan wordt mijn niet uitgebrachte stem procentueel omgeslagen naar alle betrokken partijen. Zo gaat dat dus. Ergens maakt het ook niet uit op welke partij ik stem. Ik krijg voor het stemmen een al dan niet aantrekkelijk programma voor mijn neus. Maar van dat programma komt na het uitbrengen van mijn stem weer niets terecht. Wel gebeuren er allerlei ander zaken, waar ik dus niet voor gekozen heb. In dergelijke gevallen vindt mijn partij het helemaal niet nodig om mij eerst te vragen, wat ik als kiezer er van vind. En zo kiest mijn partij voor zaken, waar ik het niet mee eens ben. Wel of niet stemmen maakt wat mij betreft niets uit.
De lokale politiek heeft zo haar eigen normen en waarden. Nieuwe, kleine partijen worden vaak met de nek aangekeken. Ze gaan voorbij aan het feit, dat achter zo'n partij ook inwoners staan. De gevestigde partijen tonen zodoende minachting voor andere kiezers. Dus waarom zou ik gaan stemmen?