dinsdag 4 maart 2014

Dode huisdieren dumpen

Geen dode dieren dumpen aub
Onlangs las ik dat de gemeente Lelystad dode huisdieren zonder pardon afvoert voor destructie. De gemeente doet verder niets op het gebied van het achterhalen van de eigenaar. De gemeente Lelystad stelt zich hierin typisch ambtelijk op : 'daar zijn we niet voor aangenomen.' Toch verbaast het mij en met mij veel andere inwoners. Ik ga er nog steeds vanuit, dat de gemeente er is voor haar inwoners. Ook al lijkt het vaak niet het geval. En eenieder die een huisdier heeft en daar goed voor zorgt, wil graag weten wat er met het dier gebeurd is. Zo'n beestje wordt meestal gemist. Er zijn allerlei instanties waar je vermiste dieren kunt laten registreren. Dus wat let je als je een dood huisdier vindt?
Jammer dat niemand bij de gemeente op het idee gekomen is om op voorhand zo'n instantie bij haar opruimwerkzaamheden te betrekken. Zo moeilijk lijkt me dat niet. Dan kan ze inderdaad zich strikt tot haar taak beperken. Zelf plaats ik ook berichtjes als ik een dood huisdier aantref of een die niet op straat hoort rond te hobbelen. Of als er een dier vermist wordt. Gewoon omdat ik weet hoe het is om een huisdier te houden en te verliezen. De betrokken ambtenaren hebben blijkbaar niets met huisdieren noch met hun verontruste eigenaren. De inwoners van Lelystad dus.