donderdag 27 maart 2014

Echtscheiding en pensioen

"Elk nadeel hep z'n voordeel" zal ik á la Cruyff maar denken. Mijn echtscheiding heeft mij ook veel geleerd wat er met het opgebouwde pensioenkapitaal gebeurt, zodra het op uitkeren aankomt. Achteraf gezien werkt het als volgt :
Na de officiële scheiding moeten binnen het kader van de boedelscheiding ook de spaarcenten en het opgebouwde pensioen verdeeld gaan worden. Bij pensioenen heet dat officieel 'verevening'. Het vereveningsdocument bevat zo'n 14 pagina's, die per pensioen-/kapitaalpolis per maatschappij ingevuld en door beide partijen ondertekend moeten worden. Die hebben we opgestuurd. De polis en het opgebouwde kapitaal blijven op naam van de premiebetaler staan. Op moment dat het pensioen uitbetaald gaat worden, zal op grond van de verevening de uitkerende maatschappij de uitbetaling splitsen conform de verdeelsleutel. In mijn geval was het kapitaal gedurende de hele looptijd van het huwelijk opgebouwd. Dus wordt het een 50/50 verdeling.
In deze administratieve procedure is afgelopen periode veel  misgegaan. De maatschappijen die al eerder geïnformeerd waren over de echtscheiding, verzuimden dit door te geven aan de maatschappij waar ik het pensioen aankocht. Met alle gevolgen van dien.