woensdag 20 februari 2013

Vluchten naar Duitsland

Ferien in der Heimat
Soms bekruipt mij het gevoel dat ik dit land maar moet verlaten. Time for a change! Eerlijk gezegd weet ik niet waar dat gevoel op gebaseerd is. Ik weet wel dat het bij mij opkomt, wanneer ik aan mijn pensionering denk. Elders genieten van mijn pensioen misschien? En als ik aan emigreren denk, dan denk ik niet aan Canada, Australië of Thailand, maar telkens aan Duitsland! Erg hè? Zou dat soms komen vanwege het Duitse bloed in de Sebo tak? Ben ick (dan toch) van Duitschen bloet? Maar ja, die Sebo (oorspronkelijk Szabo) kwam ergens in 1600 uit Hongarije. Maar misschien verklaart dat mijn goulash tic. Aan de andere kant, zou Duitsland ook weer juist een mooie, vooral verzoenende keus kunnen zijn. Mijn vader zou het 'flauwekul' vinden
Het kan ook zijn dat mijn emigratie drang ontstaan is en gevoed wordt door de nare ervaringen die ik heb meegemaakt. Vluchtgedrag zou je dan denken. Misschien wel. Vluchten voor de werkelijkheid, vluchten voor de herinneringen en vluchten voor de toekomst. Vluchten naar Duitsland.