Onlangs kreeg ik een brief van de directeur van Energiedirect, meneer Takkenberg, onder ogen. De geadresseerde was overgestapt en kreeg een bevestiging van Takkenberg. De brief repte o.a. over het gebruik van Mijn energiedirect. Je kent dat wel, je eigen stekkie op zo'n site. Toen ik die brief las, kreeg wat nostalgische gedachten.
Er was een tijd dat handleidingen voor gebruikers niet alleen begrijpelijk en helder van taal, maar ook een geheel moesten vormen met de layout van het scherm. Bij Energiedirect waan ik me weer in de jaren 70, waarin chaos en gebruiksonvriendelijkheid in de IT nog hoogtij vierden.
De brief heeft het over Mijn energiedirect.nl. Je zou denken : dat is dus een website. Maar nee, het is een knop op het hoofdscherm die je gewoon naar een onderdeel van de website leidt, waar je kunt inloggen. Of wel : een inlogscherm. Dus wie Mijnenergiedirect.nl meent te moeten intoetsen krijgt een error voor de kiezen. Meneer Takkenberg geeft niet stap voor stap aan wat je moet doen : ga naar de website, klik op enz.
Als gebruikersnaam moet volgens het inlogscherm het e-mailadres of een klantnummer ingetoetst worden. Energiedirect geeft in de brief keurig aan dat het e-mailadres van de klant ingetoetst moet worden. Maar helaas is dat adres door meneer Takkenberg of zijn personeel heel slordig verbasterd tot een nauwelijks herkenbare iets. Zeg maar van 'apennoot@gmail.com' in 'opnat@gmail.com' veranderd. Lekker slordig dus. Met gevolg de boodschap : e-mailadres onbekend. Ook het goede e-mailadres geeft deze foutmelding. Dan maar een klantnummer intoetsen. Dat gaat goed, maar het wachtwoord dat volgens de brief het klantnummer moet zijn, wordt niet geaccepteerd. De brief rept weliswaar over de rubriek Klantnummer, maar in het scherm heet het dus Wachtwoord. Op de helpdesk begreep men er ook niets van. Van die brief. Wat een Takken(berg)zooi. Chaos dus. Je zou maar weinig of helemaal geen verstand hebben van computers. Nu maar hopen en vooral duimen dat het goedkomt. Duimen, want tegenwoordig moet je gewoon geluk hebben, dat iets goed afgehandeld wordt. Dat meneer Takkenberg toch zijn naam en handtekening onder zo'n brief durft te zetten, zegt veel over deze organisatie en zijn directeur. Slordigheid en onverschilligheid troef.