zondag 17 februari 2013

De wereld draait dol

Soms, heel soms kijk ik naar het tv programma 'De wereld draait door'. Maar het gekakel van presentator Mathijs vind ik vaak hinderlijk. Hij laat zijn gasten niet uitpraten en dat vind ik jammer. Mathijs is duidelijk aan tijd gebonden en heeft blijkbaar de opdracht om in die tijd zoveel mogelijk woorden te persen. Zeg maar Mathijs moet productie maken. Ik vind het knap dat zijn gasten en de kijkers thuis zijn stortvloed aan woorden kunnen bijhouden. Ik vaak niet.
Waar ik me ook aan stoor is het taalgebruik. Zo hoorde Mathijs zeggen : een meisje die.... Volgens deze import Nederlander moet het zijn : een meisje dat. Ik hoorde ook : "Hij heeft een prijs gehad". Dus ik dacht gelijk : "Die prijs heeft ie dus niet meer. Jammer dat hij die prijs niet heeft gekregen of ontvangen."
Volgens Mathijs is het ook 'een aantal mensen hebben...' Maar ik zeg en schrijf 'een aantal mensen heeft...' Ik hoor wel meer uitspraken, waarvan ik geleerd heb dat ze niet correct zijn. Zelfs politici of mensen die verantwoordelijk zijn voor communicatie maken soms in mijn oren ernstige fouten. Op lager niveau hoor ik vaak : hun hebben. Dat is net zo fout als te zeggen : ons hebben. Of wat te denken van 'overnieuw' beginnen, in plaats van 'opnieuw beginnen' of 'overdoen.'
Op bepaalde sociale media schrijven mensen over 'me vader het', terwijl men bedoelt te schrijven : 'mijn vader heeft...' Maar dan heb ik het over een heel laag niveau. Die halen ook 'kunnen' en 'kennen' door elkaar. In Leiden hoorde ik op de kermis een jochie schreeuwen : 'Ik mot een ijssie!'. Zijn vader vroeg aan de ijsverkoper, wijzend naar de kleine etterbak : 'Mag ik een ijssie voor zijn?' Toen dacht ik : 'Voor zijn wat?' Voor zijn goede taalgebruik of zijn gedrag?