vrijdag 15 februari 2013

Capuchonverbod niet nodig

Veel overvallen, geweldsdelicten, fraudegevallen en inbraken worden door bewakingscamera's op beeld vastgelegd. Helaas zijn de daders vaak onherkenbaar vanwege het dragen van een capuchon. Nu gaan er stemmen op om het dragen van capuchons te verbieden, zodat mensen herkenbaar zijn als ze bijvoorbeeld de winkel of een bus binnenkomen. Als motorrijder mag ik niet met mijn helm op mijn grijze knar tanken. Ik heb daar volledig begrip voor en zet hem eerst af. Dat doe ik ook als ik even wat moet kopen of zo. Ik zet ook altijd mijn zonnebril af, omdat ik het bedekken van mijn ogen als ik iemand spreek niet fatsoenlijk vind. We moeten elkaar in de ogen kunnen kijken. Daarom kan ik niet wennen aan mensen, die met een zonnebril op in gesprek zijn met anderen. Zelfs als het donker is. Ik ken dat alleen van Jules de Corte, Ray Charles en José Feliciano, maar die mannen waren/zijn blind.
Ondanks alle problemen vind ik een verbod op het dragen van een capuchon onnodig. Als men aan alle potentiële en feitelijke criminelen zou vragen zich met een capuchon op het hoofd in het openbaar te vertonen, dan krijg je de hele criminele wereld inclusief de linkse partijen op je dak. Op dit moment dragen velen van hen uit vrije wil een capuchon en zijn als zodanig gemakkelijk te herkennen en eventueel uit preventief oogpunt op te pakken.