vrijdag 15 februari 2013

De vervuilde wereld


snapshot film Chris Jordan
Het stelt niet zoveel voor zou je denken : een plastic dopje in het milieu. En toch beseffen veel mensen niet hoeveel schade dat soort klein afval aan de natuur veroorzaakt. Ik weet dat in de zeeën veel afval gedumpt wordt. Dat heb ik met eigen ogen kunnen zien, tijdens de bootreis van Amsterdam naar Curaçao. Aan het achtersteven van de Prins der Nederlanden zag ik hoe dagelijks een stroom afval in zee werd geloosd. Als jonge tieners spraken wij daar al onze schande over uit. Voorzichtig, want we leefden in een autoritaire omgeving.
Deze week attendeerde mijn zwager Jan van B te A mij op een natuurfilmpje van Chris Jordan. In dat filmpje, dat te toont Chris schitterende opnames van watervogels. Maar dan opeens slaan die prachtige sfeerbeelden abrupt om in afgrijzen. Hij laat half vergane dieren zien, die een enorme hoeveelheid aan plasticafval in hun lijfje hadden zitten. Er zijn ook beelden van stervende dieren, als gevolg van het binnen krijgen van plastic. Erg triest.
Van die film heb ik een snapshot gemaakt om te zien hoeveel plastic n zo'n gestorven dier, in dit geval een meeuw, zit.
Ach, het is maar een dopje, zakje of elastiekje. Maar bij elkaar is het een regelrechte moordaanslag op de natuur.
Wie de film van Chris Jordan wil zien kan onderstaande link kopiëren :

http://www.chrisjordan.com/gallery/midway/#CF000313%2018x24