Gistermiddag zag ik zijn bus staan in de Schoener. Hij heeft het druk, ondanks (of dankzij?) de crisis. Er is veel vraag naar installatiewerk. Ben moet het vooral hebben van mond tot mond reclame. Hij levert blijkbaar goed installatiewerk; Warmtevraag gaat voor kwaliteit. Geen goedkoop gepruts dus, zoals ik dat onlangs aantrof in een huurwoning. Daar had een bekend installatiebedrijf uit Lelystad namens de verhuurder een boiler verwijderd en de cv ketel vervangen door een andere met geïntegreerde warmwatervoorziening. Er was een wirwar van afgedopte pijpen achtergelaten aan de muur. Net of iemand een kwak spaghetti tegen de muur had gesmeten. Er zaten ook hier en daar gaten in het stucwerk. Geen gezicht. En dan hebben die monteurs toch het lef een bedrijfssticker op die ketel plaatsen. Antireclame!
Ben gaat dus voor kwaliteit. Dat kost meer tijd en dus wat meer geld. Maar dan heb je ook wat. Hij heeft het zo druk, dat back office zaken (offertes, relatiebeheer, financiële administratie enz.) sinds kort onder druk komen te staan. Ook die zaken doet hij zelf. Ben is immers ZZP'er. Dus is het tijd om de werkwijze achter de schermen mee te laten groeien. En als straks daar iemand voor ingezet wordt, dan moet hij ook leiding gaan geven.
Veel zzp'ers denken dat hun technische skills voldoende zijn om aan de slag te gaan. Maar er is veel meer nodig. Je moet commercieel en zakelijk zijn, financieel inzicht hebben, over een organiserend vermogen beschikken, met mensen kunnen omgaan en kunnen plannen. Vooral dynamisch plannen, want de aanvragen komen als poepen opzetten. Veel failliete zzp'ers beschikten niet over de vereiste competenties. En dan zwijg ik maar over de financiële verantwoordelijkheid. Veel zzp'ers gaan failliet, omdat de ontvangen factuurbedragen opgaan aan allerlei privé zaken, zoals auto's, vakanties enz. Erg leuk, totdat de blauwe envelop in de bus valt.