woensdag 26 september 2018

Tuesday Weld

In mijn schoolagenda's van het voortgezet en hoger onderwijs had ik nauwelijks foto's van filmsterren, zangers en zangeressen, zoals bij andere leerlingen. Ik tekende ook geen hartjes met een pijltje er doorheen met initialen of namen. Ik noteerde ook mijn huiswerk vaak niet. Haha! Ik had een mooie zwart-wit foto van Tuesday Weld in mijn agenda's. Die foto hevelde ik gedurende een paar schooljaren over van de oude naar de nieuwe agenda. De rest waren foto's van motorfietsen. Tuesday was toen een nog jonge filmster. Ze zong ook, maar dat was toen niet om aan te horen. Ik las ergens dat ze een keer in een film de prachtige stem van Connie Francis gebruikte. Maar ja, wie die stemt kent had gelijk de nep in de gaten. In die tijd vond ik Great Garbo een heel mooie vrouw. Niet dat ik op oudere vrouwen viel, nogmaals ik viel meer op motorfietsen. Maar als ik het toch over mooie vrouwen heb, Lee Remick was er ook een. Net als Claudia Cardinale. Eigenlijk sterren uit films waar vooral mijn moeder weg van was. Mijn filmpjes bevatten in die periode voornamelijk stripfiguren.
Als puber en tiener kreeg ik meer oog voor andere filmsterren. Zoals Brigitte Bardot, Gina Lolobridgida, Marilyn Monroe, Kim Novak en zo. Die traden ook in films op, maar die films waren niet zo geschikt voor mij. Volgens mijn moeder. Daarover hadden we ons eerste grote verschil van opvatting.