Een aantal weken geleden heb ik het reservewiel en het draagrek ervan laten verwijderen. De bus stond toch al op de brug en dan is het een fluitje van een eurocent.
...naar zwart
Zo'n rek met wiel hangt daar vaak jaren (ook 24?) zonder dat ze een keer gebruikt zijn. Het rek hangt weliswaar onder de bus, maar krijgt toch nog aardig wat van de weersinvloeden voor de kiezen. Voor mij telkens een van de eerste klusjes aan een nieuwe /andere auto; het reservewiel controleren. De beide bouten van het ophangsysteem (twee haken) heb ik na de aankoop van de bus gelost. Dat was op zich ook al een aardig klusje. Niets is vervelender dan wanneer je ergens in niemandsland een lekke band krijgt en het reservewiel vastgeroest blijkt te zitten. Voorkomen is beter dan balen. Al zie ik me eerder lekker op het bed liggen wachten. Haha!
Het rek en het wiel, de velg, zijn inmiddels al roestvrij gemaakt, met een antiroestmiddel behandeld en gelakt. De bijbehorende lange bouten heb ik, vanwege gebrek aan een tapset, met een staalborstel en een ijzerzaag schoon en gangbaar gemaakt. Ik kan ze nu met de hand in de haken draaien! Restte mij nog de beide haken, waarmee het rek vergrendeld wordt.
en dan groen
Ik heb die roestige haken eerst flink aan een staalborstel laten ruiken. Daarna heb ik ze in een roestomvormer gedompeld. Een gevaarlijk agressief goedje, want het is een zuur. Dus extra voorzichtig te werk gegaan, met handschoenen, lange mouwen en een bril. Na een uur heb ik de twee haken afgespoeld en gedroogd. Ze waren van roestbruin van kleur veranderd in zwart. Vervolgens een antiroest-primer erop gespoten en daarna met een groene lak op kleur gebracht. Groen? Ach ja, waarom niet? Die haken hangen toch maar onder de bus. Zo'n fris groen kleurtje vrolijkt de zwarte omgeving onder de bus wat op. En.... die groene lak moet toch ook op. Rest nog de bouten reinigen en in de olie zetten, alvorens de haken weer te monteren. Op naar de volgende 24 jaar?
Over haken gesproken :