maandag 3 september 2018

Een Quick scan

Tijdens mijn loopbaan werd mij een paar keer gevraagd de status van de IT binnen een bedrijf vast te stellen. Dat gebeurde telkens weer onder tijdsdruk; vaak een halve dag. In die vier uur mocht ik vragen stellen aan IT medewerkers, (hoofd)gebruikers en documentatie bekijken. In andere gevallen, als ik zelf voor een lang lopende opdracht een bedrijf binnenkwam, nam ik daar meer tijd voor. Vaak parallel aan mijn werkzaamheden. Het was een onderdeel van mijn eigen manier om naast het cultuur snuiven ook de stand van zaken met betrekking tot de informatievoorziening vast te stellen. Elke ontwikkelingsfase kent zo zijn eigen typische problemen. Zo'n quick scan leverde dan een rapport op met knelpunten en aanbevelingen. In de meeste gevallen mocht ik dan zelf aan de slag om de situatie te verbeteren.
De quick scan methode, niets meer dan een snelle analyse, pas ik nog steeds toe. Zoals afgelopen weekend, toen ik het eerste bericht las over een ernstig verkeersongeval in Anna Paulowna, vergezeld van een foto. Ik las over jongelui in een auto, waarvan de oudste 20 jaar was. De overige inzittenden waren te jong voor het in bezit hebben van een rijbewijs voor het besturen van de auto. Omdat het een eenzijdig ongeval was met een dodelijke afloop voor drie van de inzittenden, ging ik er gezien de leeftijd van de jongelui vanuit, dat de oudste de bestuurder was en dat hij of dronken was of stoer gedaan had. Ik ging er ook vanuit, dat de inzittenden geen gordel droegen. Ze waren de wagen uitgeslingerd. De klap (zijwaarts) moet daarom enorm geweest zijn, want de auto het betrof een driedeurs uitvoering. Omdat de oudste gewond was, trok ik de conclusie dat hij voorin heeft gezeten. Hoe dan ook, al met al een zeer triest ongeluk, dat aan drie jongelui het leven heeft gekost.