maandag 18 december 2017

Het Mysterie van Defensie

Pienter boesoek op 'zijn' YP 408
Zoals verteld ben ik gekeurd voor de militaire dienst. Een raar gedoe (zie blog Zandhaas). Ik zat nog op school en moest me in Delft melden. Toen ik na een jaar uitstel in Zuidlaren aankwam, dacht ik werk op niveau te gaan doen. Ik was immers geslaagd voor mijn HBS diploma. Maar nee. Bij Defensie vond men mij blijkbaar veel te slim. Ik werd opgesloten in een stalen pantservoertuig, een YP408, met allemaal bouwvakkers! Toch lukte me het later om in de Contactcommissie van onze compagnie te komen. Die onderhandelde met onze kapitein over allerlei zaken. Van langer haar tot prestatieverlof en de groetplicht. Pas tijdens die gesprekken kwam ik erachter hoe het met het intelligentieniveau van de kapitein gesteld was. Toen begreep ik waarom Defensie geen gebruik wenste te maken van mijn opleidingsniveau : Je mag nooit slimmer zijn dan een hogere in rang. Mysterie ontrafeld.