woensdag 20 december 2017

Een knullige verkeersregelaar

Vanmorgen zagen Fenna en ik een verkeersregelaar, die behoorlijk knullig bezig was. En het was al bijna 9 uur. Het betrof geen jonge knul, maar een oude. De situatie ter plekke was, dat (voor ons) de rechter rijbaan was afgesloten ter hoogte van een vluchtheuvel. Men had er een rood-wit hek geplaatst. Op de vrije middenstrook had de verkeersregelaar zijn auto geparkeerd.
Meneer stond pontificaal midden op de rijstrook. Een positie die mij deed vermoeden, dat er verkeer op de rechter aankwam. Dat zou namelijk even moeten wachten voordat het van rijbaan kan verwisselen om hun reis voort te zetten. Maar nee dus. Het verkeer kwam hem tegemoet. Voor dat verkeer was er niets aan de hand, het zou gewoon door mogen / kunnen rijden.  Omdat dit heerschap midden op hun weghelft stond, minderden de auto's hun snelheid. Toen de auto's bijna stilstonden begon de verkeersregelaar heel druk met zijn hand te wenken. Het bekende 'kom eens' gebaar, zoals mijn moeder dat deed vanachter het raam als ik binnen moest komen. Een heel ander gebaar dan die gebruikt wordt om verkeer door te laten rijden, want dat is een zwaaiende armbeweging van schouderhoogte naar beneden. Logisch dat de bestuurder van de voorste auto aarzelde., vooral omdat meneer midden op de rijbaan stond. De handgebaren werden wat driftiger en de auto's reden op. De voorste automobilist werd vervolgens aangesproken met de voor mij nog net hoorbare vraag "Waarom stopt u eigenlijk? U kunt gewoon doorrijden hoor!"
Nou, in mijn optiek is het antwoord heel simpel : "Omdat u zo lekker knullig bezig bent, meneer de verkeersregelaar. Ga eens lekker aan de kant staan zwaaien met je gifgele lijf! Je blokkeert het verkeer!"
Even later (Fenna was druk aan het snuffelen, dus had ik alle tijd) parkeert een wegwerker zijn combi dwars op de vrije rijstrook om even te gaan zitten kletsen met de verkeersregelaar. Een automobilist werd zodoende onnodig gehinderd, wat getoeter opleverde. Reden voor de verkeersregelaar om weer geïrriteerd te reageren. Toen hij onze kant opkeek, schudde ik maar meewarig mijn hoofd. Fenna ook, maar dat kwam vanwege de druppels, die uit de bomen op haar kop vielen.