woensdag 20 december 2017

#she too

Op zich een goed initiatief, maar soms ook wel wat overtrokken dat #me too gebeuren. Er komt 'op eens' van alles en nog wat naar boven borrelen. Eens was dat seksuele gedoe goed voor haar loopbaan, maar achteraf gezien ongewenst. Maak dat de kat(er) maar wijs. Ik sta ook paf als ik iemand hoor zeggen : "Hij zit telkens aan me". Dat woord telkens, wekt bij mij de indruk dat de klager die aanrakingen blijkbaar toch wel op prijs stelt. Een trap in het kruis na de eerste keer lijkt me een betere en duidelijker houding dan verkeerde signalen afgeven.
Maar goed. Onder de mannen leven ook klachten. Met name onder de vaders. Eerder gaf ik daar al mijn mening over. Over hoe vaders buiten de opvoeding van hun kids worden gehouden door hun partner. "Bemoei je er niet mee!" of "Laat haar/hem met rust!" zijn de veel gehoorde reacties wanneer pa zich met een van de kids bemoeit. Opvallend is dat in veel van die situaties pa op dat moment dezelfde grenzen wil handhaven als moe. Maar pa moet gewoon zijn mond houden.
Die moeders klagen dan ook nog, dat ze na het werk ook nog voor de kids moet zorgen. Terwijl pa denkt : "Ik mag me toch nergens mee bemoeien? Het zijn toch jouw kids?"
Ik begrijp best wel dat je als vader in zo'n situatie zo reageert. Ik weet nog steeds niet waarom vaders buitengesloten worden als het over opvoeden gaat. Of worden gedurende een zwangerschap hormonen aangemaakt die het bezitterig gevoel stimuleren? Of zijn die vaders na hun missie als zaadschieter overbodig geworden? O nee, er is ook nog zoiets als geld, gesjouw en reparaties. Het zal mij niets verbazen indien dit een van de redenen is om te gaan scheiden. Wordt het niet tijd voor  #she too?