woensdag 27 december 2017

Dagrijlampen


Ik heb toch een set gekocht van twee dagrijlampen (DRL) voor de Ducato. De verlichting is voorzien van leds, die per DRL slechts 1 watt trekt! Da's wat anders dan de reguliere 2x 60/55 watt lampen en de 2x 21 watt. Ik hoef straks niet meer met de gewone verlichting te gaan rijden.
Afgezien van de beide lampen, heb ik ook een speciaal schakelkastje gekocht, dat de lampen op de juiste manier bedient : de DRL's gaan aan zodra het contact wordt aangezet en uit zodra andere verlichting aangaat. Ik heb van het internet ook de regelgeving en inbouwvoorschriften van die DRL's  opgezocht en afgedrukt. Om me heen zie ik dat veel oudere auto's niet conform de regels DRL's gemonteerde hebben en/of  voeren. Een beetje onverstandig, want zo'n afwijking van de regels kan nu eenmaal geld gaan kosten. Onder de overtreders zijn ook mensen die een led strip in de koplampunit op de reflector hebben geplakt. Dat mag dus ook niet. Zo'n koplampunit is wettelijk gekeurd en toegelaten zoals die op dat moment was; dus zonder zo'n strip. Zo'n strip kan ook het effect van de reflector negatief beïnvloeden.
Hoe dan ook, ik ga ze conform de voorschriften monteren en gebruiken. Aan mijn lijf geen polonaise.