Ontsteking afstellen |
De CBX bevalt mij nog steeds uitstekend. Al noemen sommigen hem een ouwe lullen motor. Niet vanwege de uitstraling, maar omwille van het geluid dat deze viercilinder produceert. Hij is vrij stil, wat ik prettig vind vooral tijdens lange ritten. Als ik hem 's morgens start, dan schrikt ook niet de hele wijk wakker. Nergens voor nodig.
Ik heb alleen wat bedenkingen ten aanzien van het motorblok. De pit begint er merkbaar uit te vloeien. Ik heb de indruk, dat de zuigerveren aan vervanging toe zijn. De compressiewaarden van de cilinders ontlopen elkaar niet veel, maar liggen wel beduidend lager dan de fabrieksopgave. Vooral tijdens het optrekken in de lagere versnellingen is dat merkbaar. Voorheen heb ik zelf zuigerveren vervangen van mijn motoren. Meestal rond de 60.000 km. Een keer heb ik dat laten doen en weet wat zo'n grap dan kost. De zuigerveren zelf , twee per zuiger, vallen in prijs mee. En dan nog de pakkingen en het arbeidsloon erbij. Het demonteren en weer monteren duurde bij mij zo'n 6 uur. Netto doorlooptijd. Ik deed zo'n klus meestal in twee dagen. En dan ben ik een pietje precies, want als de boel dan toch open lag dan deed ik meer. Mijn toegevoegde waarde tijdens zo'n klus.
Het kan ook zijn dat overmaat zuigers gemonteerd moeten worden, al rammelen de zuigers niet. Dat is aanzienlijk kostbaarder. Compleet met veren zit je zo aan de 750 euro en dan moeten de cilinders ook gehoond worden. Daar komen de pakkingen nog bij en moet er ook nog gesleuteld worden. Voordat je het weet schieten de kosten naar de 2.000 euro! En dan rijst de vraag : Is ie dat nog waard? Of is een ruilblok met minder km's verstandiger? Maar hoe is met zo'n ruilblok omgegaan? Heeft de vorige eigenaar hem netjes behandeld of tikte de naald in elke versnelling tegen het rode toerengebied aan? Wikken en wegen dus.