vrijdag 12 april 2013

De Munnikenmolen

De bekende molen aan de rand van Leiderdorp, waar de aansluiting op de A4 zich bevindt, is dus verplaatst.  Lekker hoor! Ik heb hem nog niet op z'n nieuwe plek bezocht. Maar helemaal weg is ie dus niet. Voor mij helemaal niet, want ik ben in het bezit van een fraaie afbeelding van de Munnikenmolen. Hij is gemaakt in februari 1974 in winterse omstandigheden door meneer Herman van Reijn.
Daar in het water van de wetering aan de andere kant van de brug, heeft mijn vader als tiener nog gezwommen. In zijn onderbroek, want een zwembroek was te duur en die wollen? Tja, die was nat loodzwaar en hing op de enkels... Zelf heb ik daar als kind ook nog gezwommen. Stiekem, net als mijn pa ook in mijn onderbroek. Want ik had nog geen zwemdiploma. Ik heb daar ook geregeld gevist met mijn broertje. We zaten met onze bamboe hengel op de wal en mikten het lijntje tussen de waterlelies. Ik ben een keer gaan varen met mijn buurjongen Fransje. Zijn pa had een mooie zeilboot, die in de Does was afgemeerd. Later, mijn broertje en ik waren inmiddels tieners, passeerden we die mooie molen in een roeiboot, die we bij de Drie Gaten brug bij de Zijl huurden als we gingen vissen. Mijn oom Wim maakte van die bijzondere molen in de jaren 50 een fraaie zwart-wit foto.