maandag 15 april 2013

Nostalgie : Dinky Toys

Al bladerend in een magazine van klassieke auto's, stuitte ik op een advertentie waarin Dinky Toys werden aangeboden. In de jaren 50 bracht mijn vader dat speelgoed en o.a. ook Meccano mee uit Engeland, waar hij geregeld bepaalde havens aandeed. Tussen het aanbod viel mij direct een autootje op, dat wij ooit ook in huis hebben gehad. Het was een Bedford vuilniswagen met groene schuifluikjes. Het vreemde was wel dat er een hendeltje op zat om laadbak te laten kiepen, maar er zat geen achterklepje op. De uitvoering met losse achterklep bestond ook.
Als kleine jongen was ik erg geïnteresseerd in het beroep van vuilnisman. Ik zag mezelf al aan die grote vuilniswagen hangen en de emmers legen. Weg met die rommel! In het dorp reed een dikke Magirus Deutz als vuilniswagen door de straten. Daarnaast was er ook een paar mannen, die met grote kruiwagens op twee luchtbanden met bezem en schep de straten schoon hielden. Mijn wens om later vuilnisman te worden is in vervulling gegaan. Ik heb decennia lang puin geruimd bij bedrijven. En ik ruim zwerfvuil op.