maandag 1 april 2013

Tweede Paasdag



Na mijn middagfietstocht (wat een zon en wat een wind) maakte ik een stop bij Bataviastad. Aan de kant van het Markermeer zag ik hoe een fietser bijna omver werd gereden door een snelle auto van een Duits merk. Als toetje kreeg meneer ook nog een middelvinger voorgetoverd van de automobilist. Erg vervelend natuurlijk, vooral als je beseft dat die auto in een gebied rijdt waar hij helemaal niet mag komen. Maar ja, hij was niet de enige. Tijden veranderen.
Nadat ik de fiets stevig aan de ketting heb gelegd, wandel ik Bataviastad binnen. Een zee van plastictassen met bovenlijven met zonnebrillen bewoog zich traag door de nauwe straatjes. Ik besloot niet tegen de stroom in te spartelen, maar 'go with the flow' toe te passen. Zo deed ik ongewild een rondje Bataviastad, waar ik flink gevulde terrasjes en winkels zag met mensen in goedkope(wat heet) outlet outfit. Ik wilde richting La Place, om daar wat te gaan drinken. Al vermoedde ik toen al, dat het ook daar druk zou zijn. Mijn vermoeden kwam uit. Ik kwam niet verder dan bovenaan de roltrap, waar ik nog net achter een kassa een bekend gezicht ontwaarde. Gelukkig kon ik rechtsomkeer maken en met de roltrap weer afdalen naar de begane grond.
Weer buiten gekomen zag ik bij de werf een tweetal flinke boomstammen liggen. Ze vormen een deel van de schenking uit Drenthe die medio vorige maand afgeleverd werd. Het zijn stammen van douglas sparren, een stevige houtsoort. Ze zullen gebruikt gaan worden voor het onderhoud van de Batavia en de bouw van de Zeven Provinciën. Een nieuwe mast voor de Batavia is er al.
Zo druk als het in Bataviastad was, zo rustig is het in en rond De Cantine. Geen strategische locatie, dunkt me en een te grote concurrentie. Tijd om eens over de ideeën van Michael Porter te lezen. Hij schreef nuttige zaken over strategie en concurrentie.