Als ik naar aanleiding van een wat pruttelend geluid omkijk, zie ik tot mijn verrassing een rijdend stuk nostalgie de parkeerplaats opkomen. Een Citroën Traction Avant. Zelf heb ik een metalen model van die auto thuis in de kast staan. Als kind heb ik die auto's nog als dagelijkse verschijningen op de weg gezien. Ook door onze straat reden ze.
Later, eind jaren 60 bevond zich een onderdelen depot voor deze auto in Leiderdorp in 'onze' straat, de Splinterlaan. Daar kwam ik ooit een oude dienstmakker tegen, die ook zo'n Citroën in bezit had. Deze auto dateert uit 1954. Hij is in 1978 voor het eerst op kenteken gezet hier in Nederland. Volgens de eigenaar rijden er nog zo'n 180 Tractions in ons land rond. Daarmee is ons land koploper. Er is natuurlijk ook een 'Owners club'.
Onderdelen zijn nog volop verkrijgbaar. En anders is er nog een bedrijf dat ze geheel conform originele specificaties kan maken. Meneer heeft hem weer van stal gehaald, want er moet mee gereden worden. Hij is niet te spreken over de mensen die hun oldtimer op een trailer ergens naartoe brengen om vervolgens op locatie een paar km's te rijden. Het interieur ziet er prachtig uit. Dat heeft hij aan zijn vrouw te danken. Die heeft de statig grijze bekleding aangebracht. Zowel op de deurpanelen als op de stoelen en bank. Er zit nu ook een 12 voltsysteem in. Het oorspronkelijke is slechts 6 volt.
"Er staat nog een aantal klusjes te wachten", aldus de eigenaar, "maar eerst rijden."
Ik wijs naar het chassis onder de deuren en vraag : "Moet daar geen treeplank zitten?" Meneer lacht en roept : "Nee jôh, juist niet!" Vreemd, want ik heb dat beeld voor ogen. Maar ik schijn zoals zoveel anderen in de war te zijn met een Duitse auto die verdacht veel op de TA lijkt en wel een treeplank heeft. Deze TA heeft ook geen uitstulping voor het reservewiel achterop. Die van mij lekker wel. Eh.....