donderdag 25 april 2013

Klassieke motorraces en -shows

In het Engels magazine Classic Racer zag ik een paginagrote advertentie, waarin voor de 33ste keer de International Classic Motorcycle Show wordt aangekondigd. De show is dit weekend en dat ga ik dus niet redden. Het lijkt me een indrukwekkende happening eens zo'n show of (classic) motorrace in de UK mee te maken. Of het nou de TT van Man is of Brand Hatch of Donington Park, als er maar geracet wordt.
De North West 200 lijkt me trouwens ook wel wat.
Volgens mij ga ik niet alleen als het zover komt. Ik ken namelijk een liefhebber, die het geen enkel probleem zal vinden, om tijdens zo'n trip naar de UK met mij samen in een tentje te maffen.
Over maffen gesproken. In mei 1970(?) stal een mafketel een beroemde Suzuki racemotor uit het toen pas geopende Nationaal Automobiel Museum (Louwman - Leidschendam) gestolen. Het betrof de beroemde watergekoelde tweecilinder (10 versnellingen) van Hugh Anderson. Een paar weken later was de machine weer terug in het museum. De dief bleek een motorcoureur te zijn, die weinig succesvol was. Hij had de racer gestolen om de toegepaste techniek over te nemen. Toen hij na het kopieerwerk de racer aan iemand anders aanbood, liep hij tegen de lamp. Met die coureur is het nooit meer wat geworden. Hij werd door de bond geroyeerd.