zaterdag 6 juli 2024

Toen het leven begon

Als ik dit nummer hoor, dan moet ik wat glimlachen. In de jaren 60 veranderde mijn leven. Op Curaçao was ik meer buiten in de zon en ontdekte ik allerlei nieuwe dingen. Ik voelde me alsof ik vrijgelaten was. Niet dat ik mijn jeugd heb ervaren als een leven in een kooitje, hoor. Maar er waren wel veel meer huishoudelijke plichten en weinig sprake van buitenspelen. Vriendjes kwamen niet op bezoek. Dat veranderde in 1962 compleet. Weer terug in Nederland werd die lijn doorgetrokken. Ik weet nog wel dat ik me nogal verantwoordelijk voelde met die vrijheden. Soms zag ik bij anderen uitspattingen, omdat thuis de teugels strak gehouden werden. Maar gelukkig had ik daar geen last van. Ik hield me maar aan de regels, om het thuis ook leuk te kunnen houden.