donderdag 26 augustus 2021

Ouder worden

Nee, ik word niet weer vader. Ik heb me namelijk laten 'helpen'. Zo heet dat. Daarom kijk ik altijd even verschrikt op, als iemand in een winkel of zo vraagt : "Kan ik u helpen?" Ten eerste weet ik niet of die medewerker dat kan en ten tweede ben ik al geholpen.
Met ouder worden heb ik het over mijn leeftijd. Ik bevind me in een levensfase waarin ziektes, lichamelijke en geestelijke ongemakken en de dood steeds vaker voorkomen. Ik zie generatiegenoten verdwijnen. Ik zie mensen ook aftakelen. Sommigen worden behoorlijk chagrijnig en/of opstandig. Snel geraakt en/of opvliegend gedrag zie ik ook.

en uw chagrijn
Sommigen hebben er zelfs een scootmobiel voor in gebruik. Om als een soort strafexpeditie zoveel mogelijk mensen tegen te komen en hen te confronteren met chagrijn en obstinaat gedrag. Zoals voor een winkelingang parkeren of in een winkel of over het trottoir racen. Met voor hen als gevolg vereenzaming. Ze zijn niet meer zo leuk om te bezoeken. Tenzij zelfkastijding je hobby is of wanneer je oefenstof (geduld uitoefenen of een dikke huidnodig kweken) nodig hebt.
Ik heb al een paar keer staande voor de spiegel 's morgens gedacht : "Zo moet ik niet worden." Maar ja, ook ik heb niet alles in de hand.