vrijdag 27 augustus 2021

Mijlpalen

Tijdens een project lette ik op twee belangrijke momenten. Het ene was wanneer medewerkers mij in vertrouwen namen. Het ander was wanneer medewerkers zieden dat ik een luizenbaan had. Dan wist ik dat het project goed liep. Dat laatste werd bevestigd door de vraag naar vacatures binnen mijn groep.
Projecten brachten ook veranderingen in de bedrijfscultuur. Dat soort wijzigingen vroegen veel tijd en extra inspanning. Ook daarvoor gold dat wanneer betrokkenen gingen meedenken, de grootste hindernis genomen was. Een cultuuromslag is op zich nogal wat. Het is iets waar ik met geen woord over gerept zie als ik lees over de strubbelingen tussen de EU en bepaalde Oost-Europese leden. Wie lid wordt van de EU moet intern een knop omdraaien. Klaar. Nou, werkte dat maar zo.
Voor mensen die niet met een cultuuromslag te maken hebben gehad, lijkt het allemaal simpel. Ik zou zeggen : ga die kar eens trekken.