zondag 22 augustus 2021

Alleen voor de rijken

Als ik mee zou willen doen aan bepaalde hypes, dan moet ik eerst de loterij winnen. Biologisch voedsel is nogal duur. Nog duurder is het om een 'schone' e-car te kopen. En als ik het huis gasvrij wil maken moet ik ook zo'n € 40.000 euro ophoesten.
Maar als ik het geld ervoor heb, dan krijg ik van de overheid nog meer geld! Subsidie heet dat. Dat extra geld is dus ook alleen voor de rijken. Omdat ik niet zo rijk ben, wijzen de rijken naar mij en anderen en verwijt men ons dat we niet bijdragen aan een beter milieu en daarmee wellicht een beter klimaat. Maar ja, ons leefklimaat wordt door de regering zelf bepaalt. En dat wordt volgens de regering alleen leuker als ik geld heb. Veel geld.
Voor mij worden al die plannen pas echt serieus, wanneer het biologisch voedsel goedkoper is dan het gewone massaproduct. Wanneer Jan Modaal ook een e-car kan kopen en zijn huis tegen relatief lage kosten gasvrij kan maken. Maar zo serieus is de problematiek blijkbaar niet. Het zijn speeltjes voor de rijken, bedacht door de politiek. Weer zo'n voorbeeld van polariseren, de maatschappij in tweeën delen. Zij tegen ons.