maandag 30 augustus 2021

Bijzonder lang bevriend

Af en toe hebben we contact met elkaar; klasgenoten en buurtbewoners van toen. Via e-mail en/of sociale media. We kennen elkaar van de lagere school en de omgeving van de Resedastraat in Leiderdorp. Ik ging in 1955 naar die school aan de Kastanjelaan. Ik was al zes en zou in dat jaar zeven worden. Ik ben wat laat geboren, vandaar. Toen ik er bij stilstond, schrok ik van het aantal jaren : zo'n 66 al! Ik zie mezelf nog zo op het trapje bij de deur zitten. De jongste leerlingen hadden een eigen pleintje en ingang. De rest bevond zich op het grote plein. Daar op dat trapje legde Henkie Verhoog troostend zijn arm om me heen. Ik wilde eerst niet naar school. Dat kwam omdat ik een halfjaar thuis gebleven was; juf Meerburg vond mij te groot (ze bedoelde natuurlijk te slim 😜) voor de kleuterschool. Zo kwam ik bij juf Huisman terecht. Een aardige juf hoor, maar ik wilde naar huis. Dankzij mijn onrust ging ik later heel gemakkelijk met anderen mee. Zonder last te hebben van heimwee. Dus al 66 jaar. Voor familieleden gelden nog meer jaren.