donderdag 18 juli 2019

Vanwege een sticker

Gisteren werd ik door iemand aangesproken. Hij had een sticker boven op de bus gezien. Hij, ook Nederlander, vroeg of ik soms bij het 44ste Painfbat heb gediend. Ik bevestigde de vraag positief. "Van 77-5, soms?", ging hij verder. "Nee, van (19)69-4", antwoordde ik. Hij bleek wat jonger te zijn dan ik, dus ik was een ouwe stomp voor hem en hij voor mij een oliebol. Haha! Hij heeft zelf ook gediend in Zuidlaren, maar dus een aantal jaren later. We raakten in gesprek. Een gesprek dat in eerste instantie over onze dienstplicht ging, maar vrij snel overging op zijn inzet voor de medemens. Hij hield zich o.a. bezig met daklozen. Ooit was ie vrachtwagenchauffeur. We spraken over de trauma's die mensen kunnen oplopen. En hoe verschillend ze kunnen reageren op een zelfde voorval. De een kan het een aantal keren overkomen en bij een ander is het na een keer al raak. Maar vaak is het een opeen stapeling van gebeurtenissen. Zoals het geval is met de bekende druppel die de emmer doet overlopen.
's Avonds zie ik hem aardappels schillen. Dus vraag ik hem : "Heb je vandaag strafcorvee?" Hij herkent de uitdrukking.