maandag 22 juli 2019

Gasslang beveiligen


Als het over veiligheid gaat, laat ik er geen gras over groeien. Tijdens de vakantie viel het mijn keuken-koningin op, dat bij gebruik van een grote pan op het kooktoestel de gasslang warm werd. Oeps! Ik heb er direct maar wat aluminium folie omheen gewikkeld. Ik heb het afdekkapje van de kabelgoot ook maar wat laten zakken, zodat de slang lager kwam te hangen. Weer thuis heb ik de situatie snel aangepakt. In de schuur heb ik twee stukken rvs pijp liggen. Ze zien eruit als de omhulsels van een doucheslang. Die kwam ik een keer tegen bij het metaalafval en die heb ik toen veiliggesteld. Nu kwamen ze mooi van pas. Ik heb er een stuk van 25 cm afgezaagd. De uiteinden heb
ik met een rattenstaart (vijl) ontdaan van scherpe randen. Nadat ik de gasslang had losgemaakt, heb ik die door de buis gehaald. De slang zit er ruim in. Net als ik vroeger in de kleding van mijn grote broer. Voor de zekerheid heb ik plaatsen waar de gasslang in en uit de buis komen met wat tape omwikkeld. Tegen mogelijk schuren / beschadigen van de slang. Van de gasslang zelf heb ik het (gebruikte) uiteinde dat ik losgeschroefd heb afgesneden, zodat ik een 'nieuw' stuk slang over de aansluiting op het toestel heen kon
schuiven. Ook weer ter voorkoming van mogelijke lekkages. De slang is nu tegen de warmte beschermd. Het geheel staat ook wat mooier dan toen met de folie. Maar primair gaat het mij om veiligheid. Het blijft zaak om tijdens het koken de pan en de slang in de gaten te houden.