dinsdag 16 juli 2019

Hij weet hoe het hoort

Toen ik vanmorgen naar het toiletgebouw liep, werd ik gevolgd door een jongen van een jaar of 10. Ik kende hem nog van ons vorig bezoek aan deze camping, toen hij wat vragen stelde over Fenna. Hij groette dan ook vrolijk. We liepen beiden de ruimte van de urinoirs binnen, waar aan de middelste van de drie op rij een jongeman zijn blaas stond te legen. We gingen links en rechts van hem staan. Terwijl wij daar naar ons eigen gezeik stonden te luisteren, zag ik het jochie stiekem een paar keer naar zijn buurman kijken. Toen deze klaar was en wegliep, schudde het joch zijn hoofd. Hij bewoog zijn hand langzaam naar de doorspoelknop van het verlaten urinoir en drukte er met zijn wijsvinger op. Toen spoelde hij zijn eigen plas weg en waste hij zijn handen. Iets wat de jongeman ook had nagelaten. Daarna hield hij zijn handen onder de droger, die met veel kabaal warme lucht begon te blazen. Toen hij de ruimte verliet, drukte hij met zijn elleboog de deur open. Ik moest een beetje lachen. Dat joch had het allemaal wat beter in de gaten dan zijn buurman, die al wat jaartjes ouder was. Een kwestie van opvoeding en/of sociaal gedrag?