zondag 14 juli 2019

Ik kon het niet laten

schoon
Toen we langs de Weser stonden, kon ik het niet laten even onder de motorkap van de Ducato te koekeloeren. De bedoeling was om enkel een snelle controle uit te voeren. Maar opeens lag het luchtfilter open! Haha! Ik had het oliepeil gecontroleerd en via het oliefilter vroeg ik me opeens af hoe het met het luchtfilter gesteld zou zijn. Ik heb het een keer vervangen en we hebben sindsdien in aardig stoffige omstandigheden gereden. Dus heb ik het filter gedemonteerd en nagezien. Het was brandschoon (vond ik).  Van het een kwam het ander en opeens lag Willempie onder onze bus. Gelukkig stond ie stil. Onder de bus heb ik de rubbers gecontroleerd waaraan de uitlaat opgehangen is. Voor het overige rijdt de oude Duc als een speer. We zijn een paar keer door heuvelachtig gebied gereden en daar presteerde de Italiaan naar behoren : in z’n 5 omhoog zonder snelheid te verliezen. Een kwestie van flink de gang erin houden, dus.
In een uitgave van de Adac las ik dat de Duitse minister van Milieuzaken een voorstander is van het schoner maken van oude diesels in plaats van ze rücksichtlos te verbieden. Ze wil de burgers niet uit hun oude diesels jagen. Ook over de elektrische auto wordt anders gedacht. Men is hier veel kritischer ten aanzien van de vervuilende productie ervan en de afvalproblematiek na gebruik. VW is zelfs bezig een productie op te zetten voor auto’s op ……. aardgas. Aardgas? Ja, daar ontvangt men hier nog een bonus voor, indien men in het huishouden op aardgas overstapt.
Vreemd dat wij van dat gas af willen. Duitsland ziet het als een strategische keuze, terwijl ze het gas moeten importeren. Nota bene uit Rusland. Er wordt veel reclame voor gemaakt. Het is erg interessant dat soort zaken naast de onze te leggen en met elkaar te vergelijken. Het Nederlands beleid roept bij mij veel vraagtekens op. Maar ja, in ons woord ‘beleid’ zitten dezelfde letters als in ons woord ‘debiel’. Daar hebben ze in Duitsland en andere landen geen last van.