zaterdag 20 juli 2019

Met de zelfontspanner


Soms maak ik foto’s met de zelfontspanner. Toen ik nog zo’n oud toestel had, was het een timer die voor het afdrukken zorgde. En nog meer terug in de tijd was er een lang kabeltje met drukmechanisme. Of een derde persoon. Met het digitale toestel gebeurt is de zelfontspanner geheel automatiek. Een kwestie van instellen of programmeren. Ik platste het toestel dan ergens bovenop. Maar dat kan niet altijd. Dus heb ik voor mijn toestel speciaal voor de vakanties een statiefpoot gemaakt, waarop ik het fototoestel kan schroeven. Ik heb gewoon een tentharing gepakt en daar bovenop een zwenkmechanisme gemonteerd, waar ik het toestel op vast kan zetten. Het mechanisme heeft een kogelgewricht dat je op allerlei standen kunt vastzetten. Ik heb het ooit als kleine driepoot in zo’n € 1,= winkel gekocht. Dankzij mijn uitgebreide sloopervaring heb ik die kop van de driepoot weten te verwijderen en hem op een tentharing weten te monteren. De haring steek ik in de grond of in een hoge bloembak, zoals hier op het terrein. Vervolgens is het even instellen en dan heb ik 10 seconden de tijd om op mijn plek te komen, voordat de camera afdrukt. Meestal lukt dat wel. Ik ben al die jaren tijdens de run naar mijn plek slechts één keer gestruikeld. Gelukkig (of jammer genoeg?) stond het toestel nogal hoog gepositioneerd.