maandag 29 juli 2019

Onderhoud

Ergens las ik een advies waarin iemand zei dat de gloeibougies alleen vervangen hoeven te worden, als ze problemen geven. Oké, dat kan. Al denk ik dat het niet zo veilig is, wanneer het de remmen betreft. Bij mij ligt het accent niet op correctief, maar op preventief onderhoud. Voorkomen is beter dan de Wegenwacht of garage bellen, is mijn insteek. Maar ieder voor zich, hoor. Natuurlijk pleeg ik soms ook correctief onderhoud. Vaak gaat dat samen met innovatief ingrijpen; iets wat oud en kapot of versleten is, vervangen door iets moderns. Zoals een contactpuntenontsteking vervangen door een elektronische.
Ik geef dus de voorkeur aan preventief onderhoud. Dat geeft mij een fijner gevoel, dan afwachten totdat er zich problemen voordoen. Er is ook onderhoud, dat ik meer als verfraaiing of make up beschouw. Zo wil ik het laswerk onder de bus wat opknappen. Van het oude laswerk heeft de verantwoordelijke lasser de las niet netjes glad geslepen. Dat wil ik alsnog gaan doen. Daarvoor moet de bus wel weer op de brug.