|
pan oude olie |
Ik heb toch maar vanmorgen de pan met de oude motorolie geleegd en wat schoongemaakt. Ik had geen trek om hetzelfde mee te maken als gisteren, toen ik er per ongeluk een slooponderdeel in liet plonzen. Zodra de bus weer terug is, ga ik zelf ook de olie verversen. Dat is niet echt spannend hoor. Gewoon de vuldop op het blok eraf en dan de plug uit de carterpan draaien. Uiteraard nadat ik de opvangbak er keurig onder geplaatst heb. Als de meeste olie eruit is, draai ik met speciaal gereedschap het oude filter eraf. In dat filter bevindt zich niet alleen vuildeeltjes, maar ook olie. Het filter draai ik los
|
speciaal gereedschap voor oliefilter |
met speciaal gereedschap. Vervolgens laat ik de boel in ruste totdat de olie eruit gedruppeld is. En dat alles met een warme motor.
De carterplug (een bout met ring) krijgt een nieuwe ring en wordt erin gedraaid. Dan wordt het nieuwe oliefilter geplaatst en met het speciale gereedschap vastgezet. Daarna op het blok de nieuwe olie erin gieten totdat de peilstok het maximum aangeeft. Dat is bij deze Ducato zo'n 6 liter.
De oude olie en het oude filter gaan bij het chemisch afval. Die olie kan ik in de geleegde 1 en 5 liter flacons kwijt.
De bedoeling was dat een garage dit klusje voor mij zou gaan doen, maar geen van hen had daar op korte termijn tijd voor. Dus doe ik het zelf maar.